Wednesday, September 26, 2018

Diploma Seni Pastri dan Bakeri / Diploma Pastry & Bakery




PENGENALAN 

Diploma adalah salah satu cara yang pelajar boleh melanjutkan pelajaran. Pelbagai diploma termasuk ijazah, lepasan ijazah dan diploma lanjutan. Mereka boleh memberikan kelulusan tambahan dan latihan untuk profesional atau membantu merapatkan jurang antara peringkat akademik yang berbeza. 

Diploma boleh diperolehi dalam beberapa mata pelajaran seperti perniagaan, kemanusiaan, biologi, teknologi, dan banyak lagi.



Pelajar yang mengikuti DIPLOMA SENI PASTRI di Cosmopoint College Kota Kinabalu Sabah mendapat manfaat dalam bahawa mereka mendapat untuk membangunkan kemahiran kreatif dan menyempurnakan bakat seni peribadi mereka. Terdapat beberapa peluang kerjaya bagi mereka yang ingin menjadi profesional dalam seni.
Kos yang terlibat dengan memperoleh diploma akan berbeza-beza dari satu tempat yang lain. Faktor kos termasuk tempoh program, lokasi sekolah, dan reputasi program ini. Pelajar perlu menghubungi sekolah-sekolah yang terpilih secara langsung untuk mengetahui apa yang diharapkan dari segi kewangan.
Pendidikan dan latihan yang diterima sering menyediakan graduan dengan teknik yang betul dan bakat seni kreatif untuk menjadi seorang profesional. Graduan boleh mencari kerja di seluruh dunia di tempat-tempat yang berbeza, bergantung kepada minat dan gaya mereka.Peluang kerjaya mungkin termasuk chef pastri, tukang masak peribadi, pengajar tukang masak, pengkritik makanan, stylist makanan, wartawan masakan, atau usahawan.


Cosmopoint College Sabah



Cosmopoint College Sabah


Melanjutkan Pelajaran Dalam Bidang Diploma Seni Pastri

Apa itu Seni Bakeri dan Pastri?


Apakah yang dimaksudkan dengan Diploma In Pastry Arts / Diploma Seni Pastri? Program ini direka untuk profesional semasa yang mahu belajar teknik Perancis klasik, bagi seseorang yang ingin memulakan kerjaya bekerja di dapur profesional, atau hanya untuk keseronokan. Setiap program akan berbeza-beza, tetapi kursus yang sering akan meliputi teknik baking asas, pertengahan yang unggul. Kebanyakan program tidak memerlukan pelajar mempunyai pengalaman kulinari sebelumnya. 


Cosmopoint College Sabah


Pelajar akan belajar bagaimana untuk menyediakan pelbagai pilihan kek yang patut dihidangkan di bilik teh, restoran-restoran dan kedai pastri.Mereka juga akan belajar bagaimana untuk menyediakan pencuci mulut Perancis kontemporari dan meneroka teknik-teknik maju dalam kerja-kerja gula dan coklat.

Baca juga : Ingin mengetahui maklumat lebih lanjut tentang Diploma Pengurusan Hotel?


Bakeri dan Pastri merupakan pengalaman amali komprehensif dalam semua komponen pembakaran produk dan merangkumi unit-unit mengenai semua aspek dari roti dan kek kepada konfeksi dan juadah pencuci mulut.

Diploma Bakeri dan Pastri memprihatinkan bidang seni bakeripastri, kemahiran kulinari serta aspek praktikal dan teori. Dalam kursus ini, pelajar akan didedahkan kepada suasana kerjaya sebenar yang akan menggarap sikap dan pengetahuan profesional dalam industri ini. Program ini menyediakan pelajar untuk memasuki pelbagai jenis kerjaya bakeri dan pastri, contohnya sebagai chef dessert di restoran berstatus tinggi, membuat pastri di outlet pastri, pembuat roti di bakeri artisan, membuat pastri/dessert untuk bankuet/hotel dan banyak lagi.

Program ini mempunyai 5 kelebihan :
  • Pendedahan kepada seni bakeri dan pastri secara menyeluruh 
  • Pembelajaran praktikal menyeluruh 
  • Kurikulum yang mekankan kepada asas-asas penting bakeri dan pastri 
  • Membina minat dan semangat dalam bidang bakeri dan pastri 
  • Membuka peluang keusahawanan di dalam industri bakeri dan pastri selepas belajar dalam 2 tahun setengah
Baca juga : Ingin mengetahui maklumat lebih lanjut tentang Diploma Pengurusan Pelancongan?

Siapa yang sesuai untuk bidang ini?



Program Diploma Seni pastri ini sesuai bagi pelajar yang mempunyai:-
  • Keinginan mencarta kejayaan dalam seni bakeri dan pastri 
  • Mempunyai hasrat untuk menceburi bidang keusahawanan di dalam industri bakeri dan pastri
Pastri dan Produk Konfeksi

  • Kursus ini memperkenalkan pelajar kepada penggunaan teknik membuat produk bukan-yis, seperti doh berlamina dan penyediaan produk pastri menggunakan pelbagai cara-laminasi, pengadunan, pengkriman (creaming), pembusaan (foaming) dan pemekatan (thickening).
  • Pelajar juga dilatih menggunakan kombinasi kaedah yang dipelajari untuk menghasilkan produk baru yang menyelerakan. Ini dilakukan dengan menggunakan proses saduran, pengisian pastri, membuat sos ringkas dan memperagakan juadah kepada pelanggan. Selain itu, pelajar dididik untuk merasa dan mengkritik juadah yang mereka hasilkan.

Seni Konfeksi dan Kek Majlis Istimewa

  • Kursus ini menyediakan pelajar dengan latihan praktikal menggunakan peralatan untuk merekabentuk rupa kek majlis perkahwinan. Pelajar akan dididik bagaimana melakarkan rekabentuk dan membuat kek bertingkat, kek pelbagai lapis dan kolum (column) serta kek novelti. pelajar juga diajar cara-cara menyaluti kek dengan mentega krim dan fondant. Pelajar akan dilatih membuat fondant ros, daun, simpulan dan riben. Mewarna dan menaruh rasa pada krim dan mentega juga diajar.

Bakeri dan Produk Farmentasi

Berdasarkan pengetahuan yang didapati sebelumnya, pelajar belajar mengadun, membentuk, membakar, menyimpan dan mengedar roti dan rol. Mereka akan ditunjukajar bagaimana bekerja dengan sistematik dan profisien untuk menghasilkan produk berkualiti tinggi dalam jangkamasa yang ditetapkan. Penekanan akan diberi kepada peningkatan penggunaan metod fermentasi tradisional, peralatan dan kaedah yang mengutamakan rasa, tekstur dan rupa bentuk serta teknik untuk meningkatkan hayat simpanan.

Baca juga : Ingin mengetahui maklumat lebih lanjut tentang Diploma Perakaunan?


Membuat roti berseni

Kursus ini memfokus kepada membuat roti pelbagai jenis- daripada roti yis dan segera kepada doh berlamina serta roti antarabangsa dan sarapan pagi. Pelajar akan mendalami perbezaan di antara pembuatan roti artisan dan roti komersil.

Prospek Kerjaya
Graduan berpeluang menceburi pelbagai industri seperti:-

  • Hotel
  • Resort
  • Kapal Persiaran
  • Restoran
  • Kafeteria
  • Dapur perkhidmatan makanan

Peluang pekerjaan sebagai :

  • Pembuat roti Berseni
  • Pemilik Kafe
  • Pemilik kedai roti
  • Chocolater
  • Katerer
  • Perancang Kafe
  • Pembuat Roti
  • Chef Commis
  • Chef Pastry





Untuk Maklumat lanjut anda dan respon pantas sila whatsapp kami segera, hanya klik pautan whatsapp dibawah :


Atau isi borang permohonan kemasukan secara online, 
dan dalam masa terdekat pihak pegawai kami akan menghubungi 
anda segera. Sila klik DAFTAR SEKARANG dibawah jika anda ingin memohon secara online ↓


                                              Sila LIKE & SHARE Halaman Facebook rasmi kami 

0 comments:

Post a Comment